Innovatie in de zorg is een culturele uitdaging, geen technologische

Technologie maakt het mogelijk om de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg te verbeteren. Ontdek hier hoe.

Technologische innovatie in de zorg is goed, maar dit moet wel gebeuren op een manier waarop het voor iedereen behapbaar blijft. Ook moet er niet zonder meer vanuit worden gegaan dat elke innovatie een kans van slagen heeft. “Waar we uiteindelijk naartoe willen, is een geïntegreerd systeem van innovatie voor werkvloer”, zegt dr. Deepak Kaura, voorzitter van de RvB van Joule, onderdeel van de Canadese gezondheidsorganisatie CMA.

Dr. Deepak Kaura werd vorig jaar aangesteld als voorzitter van de RvB van Joule, een onderafdeling van de Canadese gezondheidsorganisatie CMA (Canadian Medical Association). Joule richt zich binnen de CMA op technologische innovatie waarbij het zwaartepunt ligt op de rol van zogeheten frontline staff, in dit geval artsen en verplegers.

Lucien Engelen, expert op het gebied van Health en Innovatie en tevens Edge Fellow bij het Deloitte Center for the Edge en Faculty bij Singularity University, sprak in het kader van zijn podcasts The Future of Health met Kaura over het belang van bewuste digitale innovatie en transformatie binnen de zorg.

Volgens Kaura is er inmiddels een schat aan veelbelovende technologieën beschikbaar, maar ontbreekt het aan aansluiting bij de werkvloer. Een uitgelezen kans voor Joule om hier een leidende rol in te spelen, zegt Kaura. In de begindagen richtte Joule zich voornamelijk op het faciliteren van digitale transformatie in de zorg en het commercialiseren van producten van de CMA.

Drie lagen centraal

Volgens Kaura komt het zwaartepunt van Joule steeds meer te liggen op technologische innovatie waarbij drie lagen centraal staan.

Ten eerste moet de werkvloer nauwer worden betrokken bij innovatie, stelt Kaura. “Dit is een fundamenteel probleem dat tegelijkertijd kansen biedt om bijvoorbeeld artsen en verplegers aan te laten schuiven wanneer we het hebben over innovatie. Belangrijk daarbij is dat het besef groeit dat innovaties er niet alleen zijn om te commercialiseren, maar dat innovaties er zijn om dingen geheel anders en beter te kunnen doen. Het is eigenlijk meer een culturele uitdaging dan een technologische. Waar we uiteindelijk naartoe willen, is een geïntegreerd systeem van innovatie voor werkvloer.”

Ten tweede moeten er volgens Kaura nog meer mogelijkheden zijn om bedrijven op te richten die veelbelovende innovatie in praktijk gaan brengen. “Wij bieden hiervoor al veel ondersteuning en incentives om bijvoorbeeld R&D te doen. De Canadese overheid heeft hier al goede stappen in gezet.”

Grootste obstakel bij opschalen

“De derde laag is misschien wel de meest belangrijke: het opschalen van innovatieve oplossingen. Dat is waarschijnlijk het grootste obstakel waar innovatie tegenaan loopt. Probeer maar eens een pilot op te starten bij een zorginstelling. Dat brengt een hoop rompslomp met zich mee, van integratie tot security, en tegen de tijd dat de pilot eindelijk van de grond komt, is de technologie alweer verouderd. Om die reden trekken innovatieve start-ups vaak naar de VS.”

BRON: ICT & HEALTH

Previous
Previous

Tips voor een betere nachtrust

Next
Next

Slim en efficiënt in klantcontact