De 11 voordelen van een uitstekende klantbediening voor bedrijven

Een goede klantbediening is voor bedrijven ongelofelijk belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% van de klanten bereid is om meer uit te geven bij bedrijven die een goede klantervaring bieden (Bron: Zendesk). Maar dat is zeker niet het enige voordeel van een uitstekende klantbediening. We hebben in totaal 11 voordelen op een rij gezet. 

Voordelen van uitstekende klantbediening

Wat is klantbediening eigenlijk en waarom is het belangrijk?

Klantbediening verwijst naar alle interacties, processen en activiteiten die gericht zijn op het leveren van producten, diensten en ondersteuning aan klanten. Het omvat elke fase van de customer journey, van het eerste contact tot en met de aankoop en de daaropvolgende ervaringen. Een goede klantbediening is belangrijk voor bedrijven omdat het direct van invloed is op de tevredenheid van de klant, de medewerkers en het succes van het bedrijf.

Geen ‘gewone’ klantbediening maar meaningful moments

In een tijdperk van veeleisende klanten en hevige concurrentie is ‘gewone’ klantbediening niet voldoende, maar gaat het om het creëren van meaningful moments. Deze ‘moments of truth’ zijn cruciaal, zeker bij vragen over spannende onderwerpen zoals zorg of financiën. Het waardevolle contact tussen klant en klantadviseur zorgt voor zekerheid, bevestiging en het gevoel gehoord te worden. Dit maakt het verschil voor zowel de klant, de klantadviseur als de organisatie.

Dit zijn de voordelen van uitstekende klantbediening

Door klantbediening te optimaliseren en op de best mogelijke manier in te zetten, ontstaan een flink aantal voordelen voor zowel de klant, de medewerkers van de organisatie en de organisatie zelf. 

  1. Betere klantervaringen en hogere klanttevredenheid

    We zeiden al: de verwachtingen van klanten zijn hoog. Als je daaraan voldoet, verbetert dat de ervaringen van klanten, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en NPS.

  2. Betere klantrelaties, hogere waardering en verhoogde klantloyaliteit 

    Een uitstekende klantbediening en klanten een persoonlijke ervaring te bieden helpen om betere klantrelaties op te bouwen. Bedrijven die bekendstaan om hun uitstekende klantbediening worden gewaardeerd door klanten. Klanten hebben het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd en zullen daarom ook klant blijven.

  3. Goede reputatie en positieve mond-tot-mondreclame

    Goede klantbediening leidt niet alleen tot loyale klanten, maar ook tot nieuwe. Klanten die tevreden zijn met de manier waarop ze zijn bediend, komen terug, maar zullen de organisatie ook aanbevelen aan anderen.

  4. Minder klachten

    Met een uitstekende klantbediening ben je klachten en geschillen vaak voor. Toch is een klacht vaak ook een kans om klanten goed te bedienen. Ontstaat er een klacht, maar weet je die op een goede manier op te lossen, dan wordt deze klant meer dan eens juist een erg tevreden klant.

  5. Hogere medewerkerstevredenheid

    Medewerkers die weten hoe ze klanten goed kunnen bedienen en gewaardeerd worden voor hun inspanningen, zijn meer gemotiveerd en hebben meer plezier in hun werk.

  6. Loyale medewerkers

    Een goede klantbediening en daardoor positieve feedback van zowel de klant als de organisatie richting de klantadviseur leidt ertoe dat medewerkers graag en lang voor de organisatie blijven werken.

  7. Betere relatie en wisselwerking tussen medewerkers, klanten en de organisatie

    Blije en loyale klanten, blije en tevreden medewerkers en een succesvolle organisatie hebben een positieve invloed op elkaar. 

  8. Hogere omzet

    Tevreden klanten zijn meer geneigd om opnieuw te kopen en om meer uit te geven. Een uitstekende klantbediening leidt daardoor tot een hogere omzet voor bedrijven.

  9. Kostenbesparing

    Door vragen in één keer goed te beantwoorden, te zorgen voor tevreden klanten en klachten en problemen voor te zijn, maakt een organisatie minder kosten. Doordat klanten en medewerkers loyaal zijn, zijn ook de kosten om vervangende klanten en medewerkers te werven lager.

  10. Verhoogde klantgerichtheid

    Een focus op klantbediening en meaningful moments helpt bedrijven om meer klantgericht te zijn. Door te begrijpen wat klanten willen en nodig hebben, kunnen bedrijven betere producten en diensten ontwikkelen en beter inspelen op de behoeften van de klant.

  11. Meer innovatie

    Door te luisteren naar de feedback van klanten en te begrijpen wat hen drijft, kunnen bedrijven nieuwe ideeën en innovaties ontwikkelen. Dit kan de klant- en medewerkerstevredenheid ook weer verhogen, en de concurrentiepositie versterken. 

Meer weten over optimale klantbediening? Download het Playbook!

We schreven een Playbook over het onderwerp klantbediening, waarin we de kracht uitleggen van meaningful moments binnen klantbediening en hoe dit leidt tot betere klantervaringen, hogere loyaliteit, meer tevreden medewerkers en daarmee ook tot succesvolle resultaten voor je organisatie.

Download hier het Klantbediening Playbook: meaningful moments zorgen voor klanten- en medewerkersloyaliteit.

SmartCenter: samen creëren we meaningful moments

Klantbediening is een vak. SmartCenter helpt organisaties om hun klantstrategie tot bloei te brengen. Altijd vanuit het hart van de organisaties, samen met je eigen medewerkers. 

Heb je hulp nodig of wil je eens sparren? Neem dan contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden.

Previous
Previous

NPS verhogen door klantbediening te optimaliseren

Next
Next

Betaalachterstand? Júíst in stressvolle situaties kun je klanten positief verrassen