Tien redenen waarom kundige klantadviseurs het verschil maken voor tevreden klanten

Natuurlijk heb je een mooi merk en lever je goede producten of diensten. Maar er is één ding dat eenzaam bovenaan staat als het gaat om wat klanten écht belangrijk vinden binnen klantbediening. Dat is  je klantadviseurs! We geven tien redenen waarom.

1. Eerste contactpunt 

Klantadviseurs zijn vaak het eerste contactpunt voor klanten. Ze zijn het gezicht, de stem en in veel gevallen het hart van een bedrijf. De manier waarop ze klanten benaderen en behandelen laat een blijvende indruk achter en zet de toon voor de toekomstige relatie tussen het bedrijf en de klant.

2. Probleemoplossers

Waar gaan klanten heen als ze een probleem ondervinden? Juist, de klantenservice. Of het nu gaat om een technisch probleem, een klacht of een vraag over een product of dienst, klantadviseurs hebben de taak om deze problemen op te lossen. Hoe ze dat doen, bepaalt hoe tevreden klanten zullen zijn.

3. Vertrouwenbouwers 

Klanten gaan geen gesprek of relatie aan met een bedrijf van steen. Ze doen dat met mensen. Klantadviseurs bouwen vertrouwen en loyaliteit op bij klanten. Door empathie te tonen, actief te luisteren en oprechte interesse te tonen in de behoeften en zorgen van klanten, creëren ze een positieve ervaring die klanten doet terugkomen.

4. Ambassadeurs van het merk

Klantadviseurs zijn de levende belichaming van een bedrijf. Ze brengen de waarden, beloftes en persoonlijkheid over van het merk bij elke interactie met een klant. Zie ze als een levend visitekaartje die de klanttevredenheid en merkloyaliteit verhoogt.

5. Feedbackverzamelaars 

Klantadviseurs staan in direct contact met klanten en zijn dus de eerste die horen over problemen, vragen en tips. De ideale positie om waardevolle feedback te verzamelen. Deze feedback helpt bedrijven om hun producten, diensten en klantenservice te verbeteren.

6. Deskundige gidsen 

Klantadviseurs hebben uitgebreide kennis over de producten of diensten van een bedrijf. Ze helpen klanten bij het maken van de juiste keuzes en het optimaal benutten van wat het bedrijf te bieden heeft. Ze worden door klanten vaak als adviseur gezien en zeker bij lastigere en persoonlijke kwesties heeft dit enorme impact op de klanttevredenheid. 

7. Luisterend oor

Klantadviseurs zijn empatisch en hebben persoonlijke interactie met klanten. Of het nu gaat om het begrijpen van individuele behoeften, het onthouden van voorkeuren, het anticiperen op verzoeken, of zelfs gewoon alleen maar luisteren, een persoonlijke aanpak zorgt voor een sterkere band met klanten en daarmee een hogere tevredenheid.

8. Wind-uit-de-zeilen-halers

Wanneer een klant een probleem ervaart, kunnen klantadviseurs daar direct op inspelen omdat zij het eerste contactpunt zijn. Als ze dat snel en effectief doen, voorkomen ze boze klanten en escalaties. Daarmee voorkomen ze niet alleen een negatieve ervaring voor de klant, maar ook extra werk en kosten voor het bedrijf.

9. Positieve-ervaring-creëerders 

Klantadviseurs werken vaak proactief om positieve ervaringen te creëren voor klanten. Dit kan variëren van het doen van kleine verrassingen en extraatjes, tot het gewoon zorgen voor een vlotte en naadloze ervaring bij elke interactie.

10. Productexperts 

Klantadviseurs kunnen klanten informeren over nieuwe producten, diensten of functies die ze misschien (nog) niet kennen. Dit kan helpen om de waarde van het bedrijf voor klanten te vergroten en daardoor hun tevredenheid te verhogen.

Zet de klantadviseur centraal

Bij SmartCenter zijn we ervan overtuigd dat niets zo belangrijk is voor de klanttevredenheid als je klantadviseurs. Daarom is medewerkertevredenheid binnen je organisatie minstens zo belangrijk voor je klantbediening. 

Klantadviseurs zorgen voor ‘meaningful moments’ oftewel contactmomenten die er écht toe doen. Ieder contact is een beslissend moment in het opbouwen van een duurzame, positieve relatie. Een klantadviseur is daarom van enorme waarde en zorgt voor tevreden en loyale klanten en goede resultaten voor de organisatie. 

Voor meer informatie over meaningful moments binnen klantbediening, download je hier ons Playbook Klantbediening of neem direct contact met ons op om in gesprek te gaan met elkaar.

Previous
Previous

Wat is Klantbeleving en waarom het juist nú belangrijker is dan ooit

Next
Next

Klantbediening meten in slechts één KPI